Sidhuvudbild

Arbetsuppgifter

Medicinska sekreterares arbetsuppgifter varierar mycket och innehåller bland annat utskrift av patientjournaler och andra medicinska dokument efter diktat, remisshantering, diagnosklassificering, statistikuttag, utbildnings- och systemansvar, kvalitetssäkring, budget- och kostnadsuppföljning, arkivarbete (vilket kräver kunskap om gällande lagstiftning inom hälso- och sjukvården), receptionsarbete och inköp. Personal-, ekonomi- och löneadministration kan också ingå i arbetsuppgifterna. Medicinska sekreterare innehar också chefspositioner på olika nivåer.

Den medicinska sekreteraren är specialisten på medicinsk dokumentation, skrivregler och hon/han behöver hålla sig informerad om nyheter och förändringar i språket. Då sjukvården mer och mer övergår till att datorisera den medicinska dokumentationen är det den medicinska sekreteraren som ofta har både utbildnings- och systemansvar avseende de olika vårdadministrativa system som finns på arbetsplatsen.

Processbeskrivning_adm_mott-besok.jpg

AHDI

Association for Healthcare Documentation Integrity är en organisation i USA för vad de kallar healthcare documentation specialists. Läs mer här

Inera

Digitalisering i samverkan med landsting, regioner och kommuner.
http://www.inera.se

Göran Stiernstedts utredning

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2016/01/sou-20162/

Nyhetsbrev från IFHIMA november 2021

Klicka här

Nyhetsbrev från Socialstyrelsen

Tydligare krav på journalföring och behandling av personuppgifter

Socialstyrelsens Nyhetsbrev

Ni prenumererar väl på Socialstyrelsens Nyhetsbrev? Då får ni nyheter direkt i mejlen. Läs om nytt verktyg att söka i klassifikationer och mycket annat intressant för medicinska sekreterare.
Klicka här